Review SJCAM 4000

Kimpressionsblog Review SJCAM 4000Een action camera stond al lang op mijn verlanglijstje maar welke diende ik nu aan te schaffen?

Een Go Pro kwam meteen in mijn gedachten op, maar de prijs hiervan stijgt toch wat boven mijn budget uit. Hoe veel keer zou ik dat ding gebruiken? Een onderwatercamera had ik ook al vaak bekeken, maar de kwaliteit hiervan laat vaak te wensen over. Toen we in Zuid-Afrika in onze kooi zaten voor de Shark Cage Diving, was ik immens gelukkig dat er iemand naast ons stond met een Go Pro, die alles registreerde en zijn filmpje dan ook nog eens deelde op You-tube. Omdat ik besefte hoeveel geluk we toen hadden, bestelde ik na onze reis vrij impulsief de SJCAM 4000 na het lezen van enkele reviews op andere reisblogs. Eerlijk, in het begin was ik hard teleurgesteld! Hij doet zijn werk, maar had ik het geweten… dan betaalde ik toch met plezier de hogere prijs voor de Go Pro, die met reden echt wel als beste op de markt wordt bestempeld.

Kimpressionsblog Review SJCAM 4000

Geleverd met een heel assortiment aan accessoires was mijn verwachting groot. Ik kocht de SJCAM met ingebouwde WIFI-functie. De meegeleverde handleiding laat te wensen over en ik heb er heel lang over gedaan om er achter te komen hoe ik alle functies diende te gebruiken. Filmpjes kon ik niet bekijken op het moment zelf tot ik ze zelf op de pc heb opgeladen. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik gewoon de SJCAM applicatie moest  installeren op mijn Iphone.

De eerste test

Een week na mijn aankoop moest ik naar het verjaardagsfeest van een goede vriendin en besloot ik mijn nieuw camera mee te nemen voor het maken van een film achteraf. Gemonteerd op een selfiestick ging hij heel de avond het feest rond. “Je moet goed roepen in dat ding, want in die behuizing registreert dat het geluid niet goed” zei iemand. Wat blijkt, er stond helemaal géén geluid ingeschakeld. Wat wel enkele grappige taferelen opleverde want iedereen staat gekke bekken te trekken en dingen te roepen, maar god weet wat er uiteindelijk op dat moment gezegd werd. Wel leuk om achteraf te speculeren natuurlijk.

De behuizing

Om de behuizing van dit ding open te krijgen moet je gestudeerd hebben. Ja, oké ik ben misschien wel blond, maar ik ben zeker niet de enigste die hiermee gesukkeld heeft. Na een half uur vloeken en trekken ontdekten we dat je de achterkant van het klepje moet optillen (waar mijn vinger staat op de foto). Uit frustratie zou je het ding al eens de kamer rond smijten. Shockbestendig: Check, Waterbestendig: Dubbel Check. Ja, het zit goed vast, dat kunnen we op zijn minst wel concluderen.

Kimpressionsblog Review SJCAM 4000

Mijn eerste indruk

Die was een grote teleurstelling zoals ik eerder al schreef. Ik hoor het mijn vader al zeggen “RTFM Kim” (Read the fucking manual!) Ja nogal moeilijk als deze extreem beknopt blijkt te zijn. Het kon toch echt niet zijn dat je gewoon op de aan en uit knop kan duwen en verder niets. Na wat lezen op het internet ontdekte ik, dat je 4 keer op de aan- en uitknop moet duwen alvorens je in de menu terecht komt. Wow, mijn verbazing is opeens erg groot. Er is toch een enorm scala aan mogelijkheden in dit kleine bakje. Je kan een uur non-stop filmen met een volle batterij, wat ik best wel lang vind. Je loopt ook geen hele dag te filmen. Wat ik een nadeel vind is dat je scherm zwart wordt als je een tijdje filmt het niet duidelijk is op hij nu nog verder opneemt of niet. Achteraf blijkt alles er op te staan, en ook wat overbodige lege opnames omdat ik op stop vergat te drukken.

Conclusie

Eens je eindelijk door hebt hoe alles werkt, niet dankzij de bijgeleverde handleiding, is dit zeker een leuk hebbeding. En prijs-kwaliteit zeker een aanrader. Bij goed daglicht, levert het relatief goed beeldmateriaal op. Ik vond de films die ik geschoten heb wat overbelicht. Je ken hier zeker nog wat prutsen met de instellingen, maar wonderen zal het niet verrichten.  Indien je van plan bent om de camera meer dan sporadisch te gebruiken, zou ik toch de Go Pro aanschaffen. Als je echter, net zoals ik, de camera wil gebruiken voor speciale excursies, waar je je gewone camera/Iphone niet voor kan of wil gebruiken, dan zit je zeker goed met deze SJCAM. Volgende week vertrek ik naar Ijsland, waar we onder meer een excursie hebben geboekt om tot 120 meter diep in de magma-kamer van een vulkaan af te dalen. Ik ben erg benieuwd naar het beeldmateriaal dat dit zal opleveren. Later meer hierover…

Follow me on Bloglovin

Een gedachte over “Review SJCAM 4000