Videoblog: Ijsland The Movie

Eind mei maakten we een tweeweekse rondreis door Ijsland; het land waar de regen en de zon normaliter gewijs de hele dag met elkaar in de clinch gaan. Alles wat dit land te bieden heeft, zorgt voor de ultieme geluksympfonie. Uitgezonderd onze visa-afrekening bij thuiskomst.

Maar voor welke vervoerswijze kozen wij nu?

In ons minibusje doorkruisen we het hele eiland en ontduiken we daarmee wonder boven wonder ook meestal het slechte weer. We kiezen ervoor om onze rondreis rond het eiland klokgewijs te maken. Zoals de meeste Europeanen trouwens. Toeristen uit andere werelddelen doen dit tegen de klok in.

Een heel avontuur trouwens in zo’n busjes slapen

Dichtgeritst in een slaapzak met een minimum aan ruimte. Iedere nacht voel ik mij zoals een rups in zijn cocon, maar dan we eentje die zich ’s morgens niet tot mooie vlinder ontpopt. Kamperen hadden we al meerdere keren gedaan, maar nog nooit op deze manier. Om de kosten wat te drukken besloten we het eens uit te testen. Het schoolvoorbeeld van orde en netheid ben ik nooit geweest, en zal ik ook nooit worden. Maar twee weken heel je reis-hebben-en-houden in een busje bewaren is een hele opgave.

De deugden van het slapen in de vrije natuur

We worden ’s ochtends niet wakker bij het kraaien van de haan. Wel door het gemekker van de schapen. Zo gaan we zelfs een dag wildkamperen en draag ik nu ongewild de stempel “bospoeper” met me mee, want de dichtstbijzijnde wc is een rijtje met bomen.

De sanitaire blokken die we gebruiken, als we niet wild kamperen, zijn echter ook geen referentie. Ijsland is echt het walhalla voor mensen met flatulentie. Want oh boy, die douches ruiken overal naar scheetjes. “Sanitas per aquam” (gezond door water); ik heb er mijn bedenkingen bij, terwijl er een stortvloed van stinkend water uit de leidingen stroomt. Gelukkig staat er ook een bezoek aan de Blue Lagoon op het programma, waar we zorgeloos ontspannen. Het contrast is groot. Een echte oase van rust omgeven door een prachtige ongerepte natuur met verkwikkende lucht.

Dit prachtige land tart werkelijk alle verbeelding

Verder maken we een gletsjerwandeling, gevolgd door een zodiac-tocht op het ijsmeer. We trotseren de hoge golven van de East Glacial river tijdens een wildwater rafting en dalen tot 120 meter af in de magmakamer van een slapende vulkaan, via een glazenwassersbakje. We bezoeken de gitzwarte stranden van Vik en gaan gefermenteerde haai proeven in het Shark-museum. Overal zien we adembenemende watervallen wiens stuifwater zich overal doet gelden. We wandelen zelfs achter eentje door! Dit is zo’n indrukwekkende ervaring die absoluut de moeite loont

Kijken jullie even mee naar ons avontuur in onderstaande video?

Follow me on Bloglovin

15 gedachten over “Videoblog: Ijsland The Movie

1. Super leuk, wij zijn er onlangs ook geweest, hebben een mooie reisgids geschreven als hierinnering, ik deel hem graag met iedereen, gratis te downloaden op mijn site, citygidsen.be zoek op ijsland

2. Hallo Kim, in juli vertrekken wij van 3 tot 15 juli naar Ijsland. We hebben exact 11d. voor onze rondreis. Omdat logementen schaars en niet goedkoop zijn, willen wij onze route nu al uitstippelen. Jouw voorbereiding was super handig hiervoor, maar toch zijn we er nog niet uit. Een vriendin raadt ons aan om niet het hele eiland rond te reizen, maar we zijn geneigd om dat toch te doen omdat we Myvatn en enkele andere plaatsen in het noorden absoluut niet willen missen. Zijn er plaatsen die je in jouw voorbereiding noteerde, die je kan laten vallen omdat ze minder interessant waren? Alle tips zijn welkom!
    Groetjes
    Sophie

1. Hey Sophie,

Ijsland is zoals je al hebt kunnen zien een prachtig land! Wij vonden het groene zuiden persoonlijk het mooist en ook heel compleet: uitzonderlijke watervallen, kraters, gletsjers, ijsmeren, ongerepte en unieke landschappen …

Natuurlijk zijn ook mooie, extreme en gezellige plaatsen in het Noorden zoals Akureyi, Husavik, Latrabjarg en de rafting! Egilsstadir is de grootste stad in het oosten van Ijsland en aan de “ring”. Vonden wij niet speciaal, maar wel ideaal gelegen als tussenstop om te overnachten en om Seydisfjordur te bezoeken. Na het raften, wat voor mij een van de hoogtepunten van onze reis was, zijn we van onze planning afgedwaald. We besloten om naar de westfjorden te rijden. Richting de ruige natuur en Latrabjarg, de langste vogelrots van Europa! Op zoek naar de Puffins. De westfjorden zijn qua natuur het meest extreme die ik heb gezien en je waant je er bijna volledig alleen. Vanuit Flokalundur namen we daarna een overzetboot naar Stikkisholmur om tijd te besparen. Onderweg stopt de boot ook even aan het eilandje Hôfn om de dagelijkse post te leveren en waar de inwoners leven van de visvangst. Vond ik toch buiten gewoon. Op het schiereiland Snaefellsnes en dichtbij Stikkisholmur wordt er rotte haai gemaakt door een familiebedrijfje. Opnieuw heel authentiek. Op het eerste zicht vroegen we ons af wat we daar deden. Het is zo verlaten en oud. Maar we voelden ons onmiddelijk thuis. Werden warm onthaald en we hebben ons kapot gelachen. Misschien toen zelf het meeste van heel de reis. Borgarnes en Reykholt vonden wij maar niks en zijn we gewoon voorbij gereden. Borgarnes is een industriestad en Reykholt is maar een scheet groot.

In 11 dagen kan je perfect door heel Ijsland reizen. Wij hadden 14 dagen en hadden nog heel wat marge. Maar het zijn soms wel lange afstanden in de auto en je mag maar 90km/u rijden. (In de tunnels in het noorden zijn er flitspalen)

Een tip: aarzel zeker niet om eens een kleinere baan te volgen, dan altijd de grote ring.
      Via de kleinere wegen ondek je nog meer prachtige en adembenemende landschappen die je anders waarschijnlijk niet zou zien.

Groetjes Kim

2. Kim
      Super bedankt voor jouw info. Zo zijn we weer een stapje dichter bij het uitstippelen van de route en ik heb zelfs al één overnachting vastgelegd! Schrik wel telkens van de hoge prijzen…